En alien från 60-talet

Det är en stor risk/chans att det här blir årets sista blogginlägg! Insåg i morse när jag lyssnade på radio att det är nyårsafton I MORGON! Geeeezuz, vart kom det ifrån liksom? Min plan är att vara asocial. Sitta och virka lite. Kolla youtubeklipp. Kanske lite ”Ingen bor i skogen”. Känns lagom jobbigt på årets mest överskattade högtid.

Idag har jag pysslat lite med ett av mina ständigt återkommande UFO:n, nämligen laga hål i ullsockar. Det är snart mer lagningar än socka som syns. Tänkte bjuda på en bild av smussigmenhel-strumpa här. Bara för att det snart är nytt år.

Lagade yllesockor
Genom att välja kontrasterande garn så blir det tydligt för alla att du är en duktig person, med tantpoäng, som kan stoppa strumpor. Det blir också tydligt att du inte är lika duktig som en äkta tant. Väg fördelar mot nackdelar när du ger dig in i liknande projekt.

På tal om UFO:n så har jag skapat en alien (du kan kalla mig för Frankenstein 2.1.) i amigurumikattform. Skapelsen är värd åtminstone en SEK, för jag använde en sådan för att få katten att stå lite bättre. Tänkte göra en tyngd av typ ris eller något, men orkade inte resa mig från stolen… och en enkrona riskerar inte att svälla om katten råkar bada. Det kändes därför som en helt okej idé. Aningens mer kreativt än madrassgömma, i alla fall.

Virkad amigurumi, katt    Virkad amigurumi, katt, baksida
Ser lite ut som något slags populära porslinskatter från 60-talet, enligt bloggmodern. Jag tycker det ser ut som en alien. Eller en siames. Men de ser ut som aliens, so I rest my case.

Mönstret hittade jag på Crochetra.se/Kattis. Enkelt även för en nybörjare att följa, om jag får uttala mig i saken. Himla smart idé med piprensare i svansen, det ska jag komma ihåg. Jajamensan. Det ska jag. Resten av det här året, är väl en lämplig realistisk tanke. Äväntu-tält.

Nu ska jag fortsätta på 2010 års inslagna bana: sitta framför datorn och gjo på klipp, samt virka och sy lite. Kanske klura ut ett mer aktivt tema för 2011. Kanske kanske.

Detta postades första gången den 30/12 2010 på http://drillemor.zoomin.se och återpostas 12/1 2011. Vissa ändringar har gjorts.

Om Drillemor

Drilla och virka. Ja. Det är väl det jag gör. Tjo!
Det här inlägget postades i Virkat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En alien från 60-talet

  1. Liz skriver:

    Awesome sockor och katter ^^ ser ut som nått man skulle hitta på Design torget.

  2. Ping: Stop! In the name of sockar | Drillemor

Vad säger du om det?

