Drillemor gör skäl för sitt namn

”Ojojoj så kul, Drillemor har skrivit ett nytt blogginlägg! Det måste ju bara innebära att hon faktiskt rört på dököttet och fått något gjort! Jag MÅSTE läsa nu!”
-Du 

Och vid min svans, om du inte har rätt! Jag har faktiskt gjort något! Nämligen varit på inspirationskurs i marsch och showdrill tillsammans med einen drillkollega. Tidigt i lördags morse åkte vi på en roadtrip ända till Borås för att bli slagna, blåmärkta och körda med (vem vill inte det liksom?)! Vi hade en jättebra ledare, Patrick Noortheim från Nederländerna, som verkar ha 100 idéer där jag möjligtvis har en.

När vi väl kom fram, efter att ha kört rakt fram i massamil och sedan svängt höger 3 gånger och vänster 1, så tjuvkollade vi lite på drilltävlingen som höll på i samma byggnad som vi skulle kursa i, och körde sedan igång. Nästan alla verkade livrädda för att prata engelska, men jag tog mod till mig. Om jag själv får säga så var jag en av de, typ 3, som vågade säga mest. Tro´t den som kan. (Därmed inte sagt att det är sant.)

Vi började tvådagarskursen med att prata om vikten av uppvärmning och stretch, samt utföra det. Hejminkropp vad jobbigt det var! Mina ben har inte splittats och spagatats så mycket på (för) länge. Sedan fick vi lära oss lite olika små serier och lära oss hur olika kast och flippar med staven kan sättas ihop till ascoola exchanges, alltså då man kastar iväg sin stav till någon annan i gruppen och fångar någon annans. Efter lunch (bestående av ljummen yoghurt och mackor med tubskinkost) analyserade vi tre helt galna låtar och började även göra en koreografi med temat ”Black”. Flippad musik och koreografin vi gjorde var ungefär lika sjuk. Men tror det hade blivit asbra om vi jobbat vidare med den! Det är sådan drill jag skulle kunna syssla med… vi avslutade dagen med lite mer tricks jippi vad jag har träningsvärk idagoch exchanges, då jag lärde mig en frontal angelroll, det ni! (Ni som orkat läsa såhär långt utan att förstå vad jag babblar om; tack, jag uppskattar det.) Aströtta åkte jag och Lina mot vårt hotell. Tyvärr la GPS:en av, så vi fick bli lite telefonguidade… När vi kom fram till Scandic fick vi veta att vår bokning var avbokad! Panikpanik, men det löste sig till slut när det visade sig att de till slut bokat i ett annat namn än vad vi trodde. Var småsvettigt där ett tag. Efter bubbelbad och bastu åt vi skitdyr men god hotellmat för att sedan slockna direkt efter mellon.

Dag 2 startade med hotellfrukost. Jag skulle kunna vänja mig vid att bo på hotell. I’m just sayin’… Checkade sedan ut och letade reda på hallen vi skulle träna i denna dag. Lyckan var stor när GPS:en började fungera igen (den gillade inte lågt batteri och hade därför kört på en tyst protest). Efter ännu en mööööördande stretch- och uppvärmningssession fick vi se lite exempel på hur drill kan se ut i olika delar av världen, bland annat hur den holländska drillen ser ut. Väldigt annorlunda mot oss. Jag tycker det är väldigt häftigt men löper samtidigt stor risk att bara se rörigt och over-the-topigt ut om man inte passar sig. Döm själva, om ni vill.

Vi fick sedan träna lite 2-stavsdrill, fler exchanges, lite 3-stav som var apsvårt, mer rullningar, spins och en jättecool serie. Den sista rörelsen i serien blev jag överlycklig när jag såg, för jag har velat lära mig den så himla länge! Löjligt glad när jag märkte att jag kunde den också.

Sedan var det sorgligt nog dags att åka hem. Lina körde det första passet till Jönköping, och när vi stannade på en mack för att byta så trodde vi båda att vi skulle gå av på mitten. Tjenamorsning vad stel kroppen var! Att sedan orka hålla uppe armarna på ratten var en kamp. Men till slut kom vi hem, efter knappt 2 timmar i en bil, och kunde pusta ut…

Jag lärde mig en massa nya roliga saker, och även om jag hade provat på många av tricksen tidigare var det roligt att få nya infallsvinklar på hur man kan lära ut dem och använda. Det var också kul att äntligen få lite sällskap från min egen drillgrupp, det är inte alltid lätt att komma hem ensam och proppfull av nya tricks som de andra bara ser som oövervinnliga. Sist men inte minst var det väldigt kul att träffa Patrick och se hur han lärde ut, mer uppmuntrande och övertydlig lärare får man leta efter! Han undervisade på ett sätt som liknar det jag försöker med (även om jag har långt kvar dit), och eftersom det uppenbarligen fungerade (vi var peppade och vågade prova samt lyckades med mycket) så fick jag bevis för att jag inte är helt fel ute. Sådant är alltid skönt.

Det värsta med helgen var
1) en i stort sett oanvändbar kropp dagarna efter
2) att den tog slut.

Och med de orden så är här slutet på årets längsta blogginlägg.
Tack för din tid!

Om Drillemor

Drilla och virka. Ja. Det är väl det jag gör. Tjo!
Det här inlägget postades i Drill och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Drillemor gör skäl för sitt namn

  1. Du är duktig du. Det jag har svårtast att tro på är att du var en av tre som pratade mest…. måste varit en mycket tyst helg, förutom musik då förstås 😀

  2. Lina skriver:

    SV: Haha, MJAAAAU

  3. Sanna skriver:

    Jag är helt förstummad av ditt megalånga blogginlägg, så jag tror vi får ta kommentaren en annan gång…

  4. Sanna skriver:

    SV: Exotiskt indeed! och du har en ny mailadress…

  5. Sanna skriver:

    SV: Nej, Sannan har inte det längre.

  6. moder skriver:

    Att döma av det långa inlägget så hade du det härligt, roligt, lärorikt, träningsrikt…men skönt att ha dig hemma igen!

  7. Sanna skriver:

    SV: Jasså, jag som trodde att du inte gillade rosa. Men det kanske bara gäller böcker? ;).
    Hmm, ska undersöka den saken, men annars tycker jag nog att det kan vara bra om det är så. Alltid trevligt med massor av ord!

Vad säger du om det?

