Huvudsaken är huvudsaker!

Jag och virknålen, virknålen och jag! Vi har blivit lite närmre vänner igen efter en kort paus, och vi har skapat en mössa. Jag och modern gjorde i torsdags en ordentlig stadsgenomkörning då bland annat 3 nystan ”Naturgarn Soft” införskaffades. Virkvirk och på ett litet kick var mössan klar! Tjockt garn är i stort sett alltid överlägset tunt garn och jag virkade till på köpet med halvstolpar, såatteee… Lätt som en plätt. Finns inga giltiga skäl för dig att låta bli såtillvida du inte är en obotlig optimist som tror att det blir vår nu bara för att februari är slut.

Eftersom jag känner mig givmild, och du känner dig avundssjuk på min fabulösa kreation, så kommer här

Universalreceptet på en virkad mössa:
-Kombinera en virkkrok med lämpligt garn. (Ju tunnare garn, desto tunnare och mer tidskrävande mössa. (Dvs: välj tjockt garn!))
-Gör en uppläggning på valfritt sätt. Jag använde en magisk ring och sedan 8 fasta maskor i den. Men du gör som du vill. It’s a free world.
-Virka runt med fasta maskor, halvstolpar, stolpar eller något annat kul. Öka 6-8 ggr per varv tills du har en diameter på cirkus 17-19 cm och en platt eller lite skålformad rundel.
-Sluta öka och kör på tills mössan går ner lagom långt över öronen.
-Fäst, dekorera och ta på dig.

Om du nu inte har ett ovanligt stort eller litet huvud så kommer receptet sannolikt göra dig till en varmare person (och det kan du kan behöva! Som inte ens kommenterar de omsorgsfullt skrivna inläggen). Modellen på bilderna heter La Tête och är mödosamt skapad av mig på Bild- och arkitekturlektionerna på gymnasiet (nej, jag fick inte särskilt högt betyg i ämnet, surprise surprise). Halsduken La Tête har på sig har jag stickat i ett stickigt och luddigt garn. Till vardags bor La Tête på en bokhylla tillsammans med en grön hatt och Barba.

Om Drillemor

Drilla och virka. Ja. Det är väl det jag gör. Tjo!
Det här inlägget postades i Virkat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Huvudsaken är huvudsaker!

  1. Snyggt!
    Om den tar bort huvudvärk lika bra som den värmer, skapar jag en egen på stört…

  2. Sanna skriver:

    SV: Fast min är ju en vimmsa…. Fast det ser väldigt fult ut med två m…

  3. Håkan skriver:

    Fint virkat. Men alltså… modellhuvudet. Scary.

  4. mor skriver:

    Så det blev lite blomster till slut – fint! Angående modellhuvudet så är originalet mindre scary.

Vad säger du om det?

