Att drilla rudisar till bildning

Merparten som får reda på att jag drillar kommer antingen med följdfrågan ”Är inte det svååårt?” eller ”…vad är det?”. Så, den andra frågan tänkte jag svara på här, och frågan om det är svårt kan du få avgöra när du läst klart. Is it a deal?

Så, drill for dummies: du har en metallstav, med två gummiploppar i olika storlekar i vardera ände. Snurra på denna till någon musik. Överkursen kommer här:

Det finns två huvudtyper av drill: Marsch- & showdrill och Tävlingsdrill.

Marsch- & showdrill genomförs ofta i större grupper. Man framför olika koreografier när man marscherar, oftast med en musikkår, eller showprogram på konserter. Man kan förutom drillstav använda sig bland annat av pompoms, eldstavar, små/stora flaggor eller enbart dans. I Sverige är det inte så vanligt med tävlingar i marschdrill, men exempelvis Holland har en stark tävlingskultur. Här ett videoexempel från Ungern innehållande en orkester, dans, drillstavar och stillastående program, dvs showdrill. 
Tävlingsdrill brukar delas in i solo, duett och team, sedan tävlar man i minior- junior eller seniorklass utöver detta. Man kan likna tävlingsdrillen vid rytmisk gymnastik. Man använder enbart drillstav och här ligger fokus mycket på en korrekt stav- och dansteknik. Här ett exempel på ett solo i klassen senior men. Denna snubbe vann, av någon anledning, VM i sin klass.

Så nu när jag svarat på frågan ”Öööh, drill, vad är däää?” kanske du kan svara på ”Är inte det svårt?”? 🙂

Sugen på att se mer drillvideos? Klicka antingen in på Om mig->Drill->Playlist med drillvideos eller på Min Youtube-kanal i listen under headern.

Detta inlägg publicerades ursprungligen under Om mig->Drill.

Om Drillemor

Drilla och virka. Ja. Det är väl det jag gör. Tjo!
Det här inlägget postades i Drill och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att drilla rudisar till bildning

  1. Sanna skriver:

    Ähm… Alltså… jag har ju lånat den där pinnen och viftat lite med, och ja, det är svårt!

  2. Sanna skriver:

    SV: Tycker du?

Vad säger du om det?

