En lång kort version av Tallinn

Jag: ”Vad sägs om en liiiiten sammanfattning av mina dagar i Estland?”
Du: ”Ja, tack!”
Jag: ”Okej, jag gör det bara för din skull! Här kommer det!”

Jag var ju som sagt på en stoooor festival i Tallinn tillsammans med 95 andra drillare, musikanter och ledare den 30/6-5/7. Resan började med en busstur upp till Stockholm där vi så småningom kom på färjan Baltic Queen. Massa god mat, rolig karaeoke (nej nej, oroa er inte, jag sjöng aldrig på scenen) och soldäckshäng. Natten slutade med att jag febrilt letade efter mina hyttkamrater, eftersom jag låst in min nyckel och istället burit omkring på min frukostbiljett hela kvällen. Mycket lyckat! Skönt att det var mycket musik unt grejer, så glömde man att man var på en instängd båt och bodde i hytt utan fönster.

Dag två var vi framme i Tallinn, och efter lite felkörningar hittade vi till vår skola, (ironiskt nog) Viimsi kool. Eftersom vi kört fel så blev det stressstress till festtältet där vi fick våran första lunch-soppa… ingen var väl överlycklig när vi såg maten, och det skulle sedan visa sig att det var sopplunch alla dagar. Happyface! Var man än vände sig så var det folkdräkter! Mor skulle vara i textilhimlen om hon varit med. Vi stressade sedan vidare från maten till vad vi trodde skulle bli en lite försenad konsert, men som istället blev inställd. Lyckat! Vi fortsatte då till nästa spelning som var bakom en stormarknad. I sista konsertmarschen flög min flagga av och jag sprang ur ledet, fick lite senare en annan, och smög tillbaka igen. Spännande it waz! Efter konserten och lite väntan blev det parad/språngmarsch efter en överenergisk musikkår framför oss till en liten orkesterfestival i Saue. Den kvällen bestod av väntan, väntan, vänta, SPELA!, väntan väntaaaaan….zzzz…. SPELA! och tillbaka till skolan, där vi åt middag vid midnatt, dvs vi åt midnatt.

Dag tre. Det har hela tiden varit apvarmt och jag har sovit ovanpå min sovsäck. Äcklig frukost, så fyllde på magen med chips innan vi åkte iväg till genrep inför den stora festivalen ”Maa ja ilm”.
(Bild från ett annat år, men man ser här scenen som rymmer grymt mycket människor, samt den stora backen där publiken satt.)
Av alla de tusentals som var med i orkesterdelen av festivalen så var vi de enda drillarna 🙂 Vi gjorde dock inte mycket mer än att vänta, vänta, vänta, (svettas!), vänta, och drilla två låtar. Senare samma dag skulle vi ha en ny spelning. Kaos uppstod på vägen dit: vi kom in genom ett hotell och skulle 4 trappor upp. Hissarna gick dock inte till våning 4, det fanns inga trappor, och snart var halva musikkåren utspridd på en massa våningar på ett 22(?)-våningshotell i Tallinn… wonderful. Senare visade det sig att vi skulle genom hotellet, in i ett köpcentrum (NK fast i Tallinn) och upp på taket! Men det blev bra när vi väl kom dit… en skräckkomedi i femstjärneklass!

Dag 4 var det paraddags! Efter den sedvanliga väntan så började den uppskattningsvis 5 km långa paraden mot stadium. GRYMT mycket människor, både publik och deltagande! Det var en massa kameror överallt, och festivalen livesändes tydligen över hela landet. Film: del av paraden. Filmaren lyckades tyvärr filma vårt enda större fel på 1,5h marsch, då det blev inslag på fel fot 😉
Efter marschen så väntade vi igen på den stora konserten. Tror inte vi gjorde bort oss så mycket på den första konserten, men till del 2 hade vi fått fel samlingstid så halva musikkåren och drillen kom inspringande efter alla andra. Men eftersom det som sagt var var ett par tusen på scenen så märktes det inte ändå…

Nu är vi framme på måndagen, och redan dags att åka hemåt! Denna dag hade jag helt gett upp hoppet om god frukost, och hade kvällen innan handlat lite yoghurt, bröd och chips (chipspåsen sprängde jag för övrigt i Lina och Carls säng. Grejt success!). Yoghurten hade fått stå utanför fönstret för att inte koka under natten… 🙂 Dagen spenderades med lite fritid i Tallinn där jag hittade en superfin hatt jag inte köpte, silly me, ordentlig husmanskost på McD 😉 och guidad rundtur i staden innan vi checkade in på Victoria I.

På båten var det självklart party hela natten! Det var en lite mindre karaeokebar denna gång utan fullt lika mycket fart, så var mest nere där det fanns ett liveband. Jag dansade med A-drillarna och körde sedan allmän fuldans på diverse ställen på båten tills jag somnade framåt 3.30 (denna gång ensam i hytten, lyckades hålla koll på min nyckel, duttis jag). Vi såg även på en gullig cabaret med en massa dans, så dansfebern i mig aktiverades lite igen. På morgonen var vi åter i Stockholm. En av tjejerna i UMK fick en allergisk reaktion eftersom någon smarto lagt jordnötter i müslin på båten, och vi blev sena ut från stan och hamnade nog mitt i lunchrusningen. Stockholmstrafik=hjärta.

En applåd till dig som läst hit, det var inte dåligt! Sammanfattning av årets resa blir: väntan, soppa, hundratusentals människor, väntan, värme, dans. Helt klart annorlunda mot vad det brukar vara! Nu håller jag tummarna för att nästa års resa blir till Schweiz, så vi får höra lite mer ordentlig blåsmusik! 😉

Lite annat sköj:
Här har vi en playlist: youtube.com/Tallinn2011
Artikel med oss i estnisk tidning: ekspress.ee/news
Svenska ambassadens notis om oss: swedenabroad.com/mumkiestland
Festivalens engelska hemsida: maa-ja-ilm.laulupidu.ee

Om Drillemor

Drilla och virka. Ja. Det är väl det jag gör. Tjo!
Det här inlägget postades i Drill och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En lång kort version av Tallinn

  1. Sannanasen skriver:

    Wie! Jag läste minsann alles du! :D. Jag gillade hotellstoryn 😛

Vad säger du om det?

